RSS

Kotak Jerit-jerit

Friday, November 26, 2010

Apa itu Dinar dan Dirham?



Dinar adalah koin yang ditempa dari bahan logam emas dan dirham pula ialah koin yang ditempa dari bahan logam perak. perkataan "dinar" berasal dari perkataan "denarius" iaitu koin emas matawang Romawi yang digunakan sebelum kelahiran Nabi Muhammad S.A.W. lagi. perkataan "Dirham" pula berasal dari perkataan “drachma” iaitu koin matawang perak Parsi.

Sezaman dengan Baginda Rasulullah SAW ; koin-koin emas dan perak yang digunakan di seluruh empayar semenanjung arab adalah berasal dari empayar byzantium dan empayar sasanid. Malah koin-koin emas dinar dan dirham tersebut terus digunakan selepas kewafatan Baginda Rasulullah SAW pada tahun 632 M berterusan semasa perintahan sayyidina abu bakar ra sehinggalah kezaman khalifah abdul malik ibnu marwan (685-705M) tanpa ada koin-koin penempaan khusus oleh kerajaan islam. Pada tahun 75H terjadi suatu perselisihan antara maharaja byzantium dengan khalifah abdul malik ibnu marwan ra. Demi mempertahankan keunggulan kerajaan berkhalifah islam; baginda telah memerintahkan penempaan koin-koin emas dinar dan perak dirham kerajaan islam yang pertama.

Ini bermakna bahawa koin-koin emas dinar dan perak dirham adalah matawang yang universal tanpa mengira negara yang menempanya. Ianya adalah suatu alat pertukaran yang tidak kenal bangsa dan negara kerana semua menerima dan menggunakannya sebagai suatu alat pertukaran yang utuh dan teguh tanpa memerlukan sokongan dari mana-mana kuasa pemerintahan atau negara.

Tahukah anda koin dinar dan dirham “nilainya” berada ada sukatan berat timbangan logamnya? Ini bermakna bahawa “nilai” koin-koin ini berada pada zatnya. Berbeza dengan wang-wang kertas dimana “nilainya” hanyalah pada angka tulisan yang dicetak atas kertas tersebut semata! Ini juga bermakna koin dinar dan dirham “nilainya” ditentukan oleh Allah SWT pada salah satu namaNya yang Maha Agung- Allah adalah Ar Razak ( Allah SWT Pemberi Rezeki). Allah SWT sendirilah yang menentukan banyak manakah emas dan perak mampu digali oleh manusia. Sebaliknya wang-wang kertas; “nilainya” ditentukan oleh pihak berkuasa atau pemerintah! Ini bererti pihak berkuasa menandingi kuasa Allah SWT dalam memberi rezeki???

APAKAH SPESIFIKASI ATAU PIAWAIAN DINAR EMAS?

Piawaian dinar dan dirham kelantan adalah dipantau oleh World Islamic Mint (WIM) dan piawaian yang ditetapkan oleh khalifah umar al-khattab ra iaitu : setiap keping 1 dinar ialah keberatan mithqal yang bersamaan dengan 4.25 gram emas berketulenan 22 karat (97.66% emas). Piawaian ini menetapkan hubungan antara dinar dan dirham sebagai berat 7 dinar bersamaan dengan berat 10 dirham. Ini bererti 1 keping dirham ialah 2.975 gram atau (7/10) daripada 1 mithqal emas.

2 comments:

  1. alhamdulillah.
    baru start nk simpan.
    starting dengan 2 dirham dulu.
    2 dirham = rm38
    (harganya tidak akan tetap)
    cuba lihat pada website ni.
    column sebelah kanan.

    http://www.islamicmint.com/main.html

    ReplyDelete
  2. Dinar public gold untuk dijual..jemput lawat http://dinarkuantan.blogspot.com

    ReplyDelete