RSS

Kotak Jerit-jerit

Tuesday, December 27, 2011

Krisis Identiti

Innalhamdalillahi nahmaduhu wanasta’iinuhu wanastaghfiruhu Wana’udzubiillah minsyurruri ‘anfusinaa waminsayyi’ati ‘amaalinnaa Manyahdihillah falah mudhillalah Wa man yudhlil falaa haadiyalah Wa asyhadu allaa ilaaha illallaah wahdahu laa syariikalah wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhu wa rasuuluh.

[Segala puji bagi Allah yang hanya kepadaNya kami memuji, memohon pertolongan, dan mohon keampunan. Kami berlindung kepadaNya dari kekejian diri dan kejahatan amalan kami. Barang siapa yang diberi petunjuk oleh Allah maka tidak ada yang dapat menyesatkan, dan barang siapa yang tersesat dari jalanNya maka tidak ada yang dapat memberinya petunjuk. Dan aku bersaksi bahwa tiada sembahan yang berhak disembah melainkan Allah saja, yang tiada sekutu bagiNya. Dan aku bersaksi bahwa Muhammad adalah hambaNya dan RasulNya]

Tuan2 yg mulia, Allah SWT ciptakan manusia ni daripada pelbagai jenis tanah, dan juga daripada tanah yg berbeza warna. Apabila Allah SWT menyempurnakan penciptaanNya, maka lahirlah manusia dari pelbagai warna kulit, pelbagai bangsa, pelbagai bahasa. Apabila kita lihat seorang berkulit hitam kemudiannya dia bersuara dengan mengeluarkan suara dari bahasa hindi, maka kita dapat kenali dia ni berasal dari India, begitu juga apabila seorang berkulit sawo matang bercakap seperti huruf2 di dalam al-Quran maka kita dapat kenalinya bahawa dia ni dari bangsa arab.
Begitu juga apabila kita melihat seorang memakai pakai seragam berwarna biru, kita pasti akan kata itu polis. Sebab apa? Kerana kita mengenalinya melalui pakaiannya.
Tuan2 yg mulia, apa yg ingin sy ketengahkan di sini adalah, apabila lihat 1 agama ni, contohnya agama nasrani, bagaimana pakaiannya?
Tuan2 yg mulia, kenapa hari orang nasrani marah kepada orang Islam? Sebabnya kita duk pakai pakaian mereka!

Dari Aisyah r.anha berkata Rasullualah s.a.w. telah bersabda : Satu angkatan perang telah keluar untuk menyerang Kaa'bah. Bila mana mereka tiba ditanah lapang maka semua meraka ditelan bumi. Aisyah r.anha berkata :" Ya Rasullulah mengapa kesemua ditelan , padahal disana ada pengunjung pasar dan ada orang yang tidak termasuk dikalangan tentera itu" ? Rasullulah s.a.w. telah bersabda : Kesemua mereka akan ditelan dan kemudian mereka akan dibangkitkan mengikut niat masing masing .Yakni pada hari Qiamat mereka akan diperlakukan mengikut niat masing masing. (HR Bukhari)

"Barangsiapa yang menyerupai suatu kaum, maka dia tergolong di dalam kaum itu." (HR Abu Daud)

Tuan2 yg mulia, apabila kita menyerupai sesuatu kaum, maka di akhirat nanti kita akan dibangkitkan bersama2 kaum tersebut, kalau kita menyerupai orang2 yahudi, maka kita akan bersama mereka di padang Mahsyar nanti (Nauzubillah!), jika kita menyerupai orang nasrani maka kita akan dibangkitkan bersama2 mereka di padang Mahsyar nanti (Nauzubillah!) Kalau kita duk obsess gila2 dgn pasukan bola sepak, seperti arsenal, MU, dan lain2, 24jam cerita pasal bola, pakaian pun macam mereka, fesyen pun macam mereka, maka kita akan dibangkitkan bersama2 mereka di padang Mahsyar kelak (Nauzubillah!!!) Kalau kita menyerupai satu kaum yang diredhai Allah sejak di dunia lagi, maka Allah pun redha terhadap kita. Siapakah kaum itu? Iaitu SAHABAT2 r.hum ajmain, maka kita akan dibangkit bersama2 mereka di padang Mahsyar kelak berada di saf2 di belakang mereka (InsyaALLAH!)

Tuan2 mulia, pernah suatu ketika zaman Rasulullah, ada pembunuh upahan tuk membunuh Nabi SAW, apabila mereka tiba di kota Madinah, mereka langsung tidak dapat kenali Rasulullah, sebab apa? Kerana pakaian yg dipakai oleh sahabat2 seperti yg dipakai oleh Rasulullah telah mengaburi mata mereka. Inilah hebatnya Sunnah Kekasih Allah SWT!

“Barangsiapa yang menghidupkan sunnahku, tanda dia kasih kepadaku, dan barangsiapa yang kasih padaku akan bersama-samaku di syurga”

“Barangsiapa yang berpegang teguh dengan sunnahku di zaman fasad (kerosakan ummat) akan mendapat ganjaran syahid”

“Barangsiapa yang menghidupkan sunnahku dizaman fasad (kerosakan ummat) akan mendapat ganjaran 100 syahid”

Tuan2 yg mulia, inilah pakaian kita, pakaian kekasih kita. Kita hari ni kata kasih kepada Rasulullah, tetapi pakaian kita menjerumus kearah pakaian cara orang yahudi, nasrani majusi! Bagaimana cinta kita kepada Allah dapat dicapai kalau kaedah tidak betul, malaikat pun tidak cam mana 1 orang islam. Tuk capai cinta kepada Allah kita seharus ikut jejak langkah Rasulullah SAW. Firman Allah SWT :

قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ

“Katakanlah (wahai Muhammad), “Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosa kamu.” Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Surah Ali Imran, 3: 31)

لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا

“Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu contoh tauladan yang baik bagimu (iaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah.” (Surah al-Ahzaab, 33: 21)

Walaupun kita lihat pakaian sunnah ni langsung tidak berubah daripada zaman Nabi SAW sampai sekarang asyik samaaaaa je, itulah kelebihan sunnah, cuba lihat ayat2 al-Quran adakah berubah mengikut zaman? Cuba lihat cara solat, adakah berubah ikut zaman? Cuba lihat cara puasa, adakah berubah ikut zaman? Inilah agama yg kita tidak boleh fikir dengan logic aqal kita.
Jadi tuan2 yg mulia, ramai antara kita masih dalam kebingungan dalam mencari identity. Kita sebagai umat Islam, umat akhir zaman, mana lagi cara yang kita nak ikut kecuali cara kekasih Allah, Nabi Muhammad SAW. 

HANYA DALAM SUNNAH ADA KEJAYAAN!!!

5 comments:

  1. Woω, aωesome blog layοut!
    Ηoω long haѵе you been blogging for?

    you madе blogging look easy. The oѵerall look οf your web site iѕ fantastiс, as well аs the content!
    Here is my blog post Micro Stakes Bonus

    ReplyDelete
  2. Appreciate the recommenԁation. Let me try it οut.


    Also vіsit my website - Read Us

    ReplyDelete
  3. You can definitelу ѕee your exрeгtise in the work you wгіte.
    Тhe arenа hopes for eνen morе passionate writers likе you who aren't afraid to mention how they believe. At all times go after your heart.

    Visit my web-site - 888 Poker Offer
    my site - RPMPoker Bonus

    ReplyDelete
  4. Ahaa, its pleaѕant converѕation about this рaragrаph here аt thіs wеblog, I have read
    аll that, sо now me also cοmmenting
    here.

    Mу blog ... WebSite ::
    ::

    ReplyDelete
  5. If уou want to іmpгove your exρeriencе
    јust keep visiting thіs ωeb pagе and be updаted with the latеst neωѕ updаte
    рostеd here.

    My ѕite - ϺinteԁPoker Offer **

    ReplyDelete