RSS

Kotak Jerit-jerit

Friday, November 11, 2011

Kelebihan Berpurdah


  • Allah SWT akan tingkatkan Nur pada wajah 13 kali ganda daripada wajah asli. Kecantikan wajah seseorang wanita terletak bila Allah SWT beri Nur wajah ini.

  • Manfaat di dunia dengan memakai purdah sepenuhnya. Di syurga Allah SWT beri 70 kali ganda kecantikan La'ibah (ketua bidadari). inilah manfaat rohani dan akhirat jika wanita dapat amalkan purdah. Ini merupakan satu rahmat dan nikmat dari Allah SWT.

  • Hazrat Fatimah r.ha berkata kepada Rasulullah SAW, "wahai Rasulullah SAW, jika seseorang itu dapat menjaga auratnya adalah lebih manis daripada madu tetapi untuk mengamalkannya adalah lebih halus daripada seurat rambut kerana untuk menjaga seurat rambut adalah payah.

  • Hazrat Fatimah r.ha dapat menjaga auratnya dengan sepenuhnya hingga di akhirat kelak apabila ia hendak melintasi titian Sirat, Allah SWT memerintahkan semua orang supaya tunduk dan palingkan pandangan mereka dari melihat Hazrat Fatimah r.ha. Beliau sungguh memandang berat pada aurat hingga beliau meninggalkan wasiat, jika beliau meninggal dunia maka kebumikanlah di waktu malam supaya tiada siapa dapat melihat sama ada beliau kurus atau gemuk, tinggi atau rendah.

2 comments: